Wednesday, February 16, 2011

Bercerita Tentang Masa Depan.



Ok topik hari ini ialah tentang masa depan. Bila bercakap pasal masa depan ada orang macam dah boleh bayang dah apa yang dia akan jadi atau capai masa tu. Ada pulak yang macam kabur2 je. Ada pulak yang tak nampak apa2 pun, just lalui je hidup yang ada terbentang di depan nya. Terpulang pada individu. Hidup masing2.

Kalau tanya tentang masa depan pada kanak2,mereka mesti akan menceritakan tentang apa yang diorang nak jadi lepas habis belajar, cita2. Kalau tanya pada remaja pulak mesti menceritakan tentang sambung belajar, kerja, kahwin dan aset. Berbeza kalau bertanya dengan golongan dewasa (Veteran) tentu mereka akan menceritakan tentang anak2, impian yang masih tak tercapai contoh nya, pergi haji ke, melancong atau aset lagi. Seronok kan? Bercakap tentang masa depan ni kan? Hah? Tak? Ok kamu tak best la. Hehehe!

Bagi aku, kalau bercakap tentang masa depan ini aku akan bayangkan kerja yang stabil. Dimana aku mampu untuk mula merealisasikan satu persatu aim dalam hidup aku dan aku tak perlu segan2 untuk meminta apabila meinginkan sesuatu malah dapat memberi apa yang mampu untuk mengembirakan hati abah dan mak. Juga untuk mula mengumpul peralatan asas kehidupan seperti barangan elektrik, perabot. Aset peribadi seperti motor, kereta dan kalau ada rezeki lebih, rumah untuk dijadikan rumah sewa dan modal sikit untuk bawak bisnes mak kehadapan. InsyaAllah. Amin.

Lepas dah mampu macam tu mesti la fikirkan pasal kahwin kan? Hahaha! (Tak mampu lagi pun dok sibuk fikir gak. HAHA!) Calon pun tak ada lagi ni. Aku bukan meinginkan seorang yang kaya, hensem atau bergaya tapi mendambarkan seorang yang bertangungjawab. Diulangi sekali lagi bertanggungjawab, mempunyai matlamat dalam hidup, selaku kawan paling karib a.k.a tempat rujukan, sayangkan aku dan mempunyai pegangan agama sebagai seorang suami. Untuk menanggung, membimbing dan membahagiakan aku dan anak2 aku nanti. InsyaAllah. Kalau dapat pulak mak dia sporting. Extra bersyukur la aku. Hehehe! ;)

Aku pula akan berusaha menjadi isteri yang taat dan pencinta yang romantik, ibu yang mithali, chef professional, stylist, planner dan juga selaku rakan karib terbaik untuk suami dan anak2. Ewah. Heee :D

Bila ada anak, kalau boleh aku nak anak aku 'cukup' keperluan dari segi pemakanan, pemakaian, pendidikan, bimbingan agama dan tatasusila. Maksud aku 'cukup' disini bukan bermaksud cukup dengan sekadar ada je. Tak juga bermaksud bermewah belaka. Tetapi memberikan yang terbaik untuk mereka. Supaya mereka merasa selesa dari konflik kehidupan dan bebas dari halangan untuk terus belajar dan mencapai kejayaan. Aku tak nak mereka merasa kekok untuk menghadapi dunia nanti. Faham tak target aku ni? Kalau faham baguslah.

Kalau ada rezeki dah bertahun kerja, aku nak sambung belajar. First Midwifery. Pastu ambik degree atau post basic. Kalau post basic aku berminat dalam Nutrition Nurse. Ia menarik pada aku sebab ia dikaitkan dengan semua penyakit plus, credit sebab dipraktiskan untuk family aku juga ataupun bahagian Accident & Emergency. Pergh! Baru trill beb. Hehe!

Priority plan masa depan aku sebenarnya lebih kepada anak2 berbanding untuk diri sendiri. Contohnya, bila aku tau je aku pregnant kami selaku parents anak, akan sepakat untuk buat tabungan anak sebulan RM50 seorang anak. Maka, bila dia dah umur 18 tahun nak sambung belajar. Tak la berat sangat kami membanti tulang untuk menanggungnya dan macam2 lagi plan lain untuk mereka. Kalau ada rezeki pergi melancong sama2.

Itu dia perancangan tentang masa depan aku. Buat masa ini, ini dulu. Kalau ada lagi nanti aku tambah atau aku post kat entry yang baru ye. Ok thanks. :)

3 comments:

  1. bagus tu yah plan kau. hehe psl family dan anak2. hehe wahhh mcm jauh je kan,tp aku da pk semua tuh! love u yah!

    ReplyDelete
  2. thanks sedah. :D
    bagus. mari kita sama2 berusaha!
    eh, aku dah siap taip 25 tentang aku tu.
    haih~ jenuh seyh. hehehe!

    ReplyDelete

People responses..